اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

فرمول محاسبه نمره نهایی و معدل دبیرستان ۱۴۰۳

در دوره ی نهایی دبیرستان نحوه ی محاسبه ای که برای معدل کل در نظر میگیرند با نحوه ی محاسبه ی نمرات کتبی متفاوت است. این نتایج میتواند تاثیرات متفاوتی در پذیرش داوطلبان آزمون کنکور خواهد گذاشت. بنابراین در اینجا درباره ی فرمول محاسبه نمره نهایی و معدل دبیرستان ۱۴۰۳ اطلاعاتی گرد آوری کرده ایم تا دانش آموزان بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهند. معدل امتحانات کتبی دبیرستان و همچنین معدل دیپلم تاثیر شایانی در نتیجه ی کنکور داوطلبان خواهد داشت و برای وورد به دانشگاه های معتبر و رشته های خوب باید برای دریافت نمرات بالا در دبیرستان نیز تلاش کنید و صرفا فقط به نتیجه ی کنکور متکی نباشید. 

معدل کل و کتبی دیپلم 

معدل دبیرستان همان معدل دیپلم میباشد که از میانگین معدل سه دوره ی دبیرستان بدست می آید و تفاوت هایی با معدل کل دارد. در انتهای مقاله ی فرمول محاسبه نمره نهایی و معدل دبیرستان ۱۴۰۳ شما اطلاعات کاملی در این زمینه خواهید داشت. به تعریف هایی که در ادامه آمده است توجه کنید:

معدل کل دیپلم: معدل سه سال مقطع متوسطه دوم که از میانگین گیری معدل سال دهم، سال یازدهم و سال دوازدهم بدست می آید.

معدل کتبی دیپلم: معدل نمرات امتحان های نهایی پایه دوازدهم متوسطه دوم میباشد.

نکته: معدل گیری که رد بالا به آن اشاره شد مربوط به نظام جدید میباشد. که میتواند تا 30درصد به طور مستقیم

بر نتیجه ی کنکور تاثیر گذار باشد که این مقدرا در نظام قدیم 25 درصد بوده است و نمرات پیش دانشگاهی تاثیری در کنکور نداشت

و امتحان نهایی در پایه ی سوم دبیرستان برگزار میشد.

معدل در کنکور

فرمول محاسبه نمره نهایی و معدل دبیرستان ۱۴۰۳

بعد از اینکه تفاوت نمره ی نهایی کتبی با معدل دیپلم را فهمیدیم حالا باید با فرمول محاسبه نمره نهایی و معدل دبیرستان ۱۴۰۳ نیز آشنا شویم. جالب است در این جا به این نکته اشاره شود که معدل کل دیپلم بر نتیجه ی کنکور تاثیری ندارد ولی بد نیست با نحوه ی محاسبه ی ان نیز آشنا شوید. معمولا معدل کل دیپلم در سمت راست و پایین کارنامه فارغ التحصیلی دانش آموزان که همه نمرات دانش آموزان در آن نوشته شده است، قرار میگیرد. همانطور که قبلا هم  اشاره شد معدل دیپلم از میانگین معدل های کسب شده از پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم متوسطه دوم حاصل میشود بنابراین میتوان گفت تفاوت اصلی محاسبه ی معدل کتبی دیپلم در تعداد دروس با ضریب تاثیر گذار، در این دو معدل خواهد بود. به طور کلی نحوه ی محاسبه ی معدل به این شکل است:

جمع (تعداد واحدهای هر درس × نمره هر درس) ÷ جمع تعداد کل واحدهای

دروس پایه های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم 

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره شد نمره ی نهایی کتبی دیپلم تاثیر مستقیمی بر معدل دیپلم دارد باید دانش آموزان برای کسب نمره ی بالا نهایت تلاش خود را به کار گیرند. برای محاسبه ی معدل کتبی دیپلم میتوانید به صورت زیر عمل کنید:

نمره اخذ شده هر درس* واحد ضریب آن درس

تمامی نمرات را به این نحو محاسبه میکنید 

جمع نمرات (نمره اخذ شده هر درس * واحد ضریب آن درس)

-------------------------------------------------------------------

جمع تعداد کل واحدهای دروس امتحان های نهایی

 نکته: همانطور که قبلا هم اشاره شد معدل کتبی سی درصد در نتیجه ی کنکور تاثیر مثبت دارد و هیچ تاثیر منفی ندارد. یعنی میتواند یا اثر مثبت خود را بر نتیجه ی کنکور اعمال کند یا کاملا بی تاثیر باشد.

از آنجاییکه نمره کتبی میتواند بر نتیجه ی کنکور تاثیر گذار باشد آموزش پرورش این فرصت را مهیا کرده است که اگر دانش اموزان نمره ی خوبی کسب نکرده باشند مجددا امتحان جبرانی برگزار کنند. به این صورت که این دانش اموزان مجددا در آزمون امتحانات کتبی نهایی (پایه دوازدهم) شرکت میکنند و نمره های بهتری را کسب میکنند. برای این کار کافیست افرادی که متقاضی شرکت در کنکور میباشند قبل از کنکور به مدارس بزرگسالان مراجعه کرده و اقدام به ثبت نام و شرکت در آزمون کتبی نمایند. لازم به ذکر است این فرصت فقط برای متقاضیانی فراهم شده است که میخواهند در آزمون کنکور سراسری شرکت کنند تا معدل کتبی خود را بهتر کنند.

ترمیم معدل کنکور


لیست مقالات