اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

ویژگی های مدرسه هوشمند

  •  به چه مدارسی، مدرسه هوشمند گفته می شود؟
  • لوازم و تجیزات مورد استفاده در مدارس هوشمند کدامند؟
  • مدرسه هوشمند چه مزایایی دارد؟
  • ویژگی های مدرسه هوشمند چیست؟

تعریف مدرسه هوشمند؟

مدرسه هوشمند به مدرسه ای گفته می شود که مدیریت و اداره آن بر اساس فناوری کامپیوتر و شبکه است. مدرسه هوشمند در سال ۱۹۸۴ توسط دیوید پرکینز در دانشگاه هاروارد مطرح شد و سپس با سرعت کمی در برخی از مدارس صورت گرفت و سپس با گذشت زمان گسترش پیدا کرد، به این صورت که هم اکنون در برخی از کشورهای توسعه یافته از مدارس هوشمند برای تعلیم و پرورش نیروی انسانی در برنامه های توسعه خود استفاده می کنند.

مدارس هوشمند

خصوصیات مدارس هوشمند

از خصوصیات مشخص و آشکار مدارس هوشمند می توان به مراحل تعلیم آن اشاره نمود که مختص ساعات خاصی از روز نمی باشد. در واقع مدارس هوشمند در هیچ زمان تعطیل نیستند. در مدارس هوشمند تمام دانش آموزان در هر ساعت از شبانه روز می تواند توسط اینترنت و شبکه و یا نرم افزارها به آموزش مشغول شوند و در کلاس های آموزش از راه دور و غیرحضوری حضور یابند.

در مدارس هوشمند برخلاف مدارس عادی نیاز به همراه داشتن جزوات و کتب درسی نمی باشد. در یک مدرسه هوشمند، دانش آموزان برای شرکت کردن در کلاس درس تنها به لپ تاپ و یا تبلت احتیاج دارند تا به کمک آن بتوانند محتوای درسی را یاد بگیرند.

هوشمند سازی مدارس

اغلب در مدارس هوشمند، ارزیابی ها و آزمون ها به صورت آنلاین انجام میشود و این مورد سبب می گردد تا دانش آموز همیشه از آمادگی لازم برای شرکت در آزمون های مختلف برخوردار باشد. همچنین این موضوع سبب می گردد تا دبیران راحت تر دانش آموزان را مورد سنجش قرار دهند و نگران تصحیح آزمون های گوناگون نباشند.

از فواید دیگر مدرسه هوشمند ، سیستم حضور غیاب هوشمند آن می باشد. دانش آموزان توسط کارت هایی که در اختیارشان گذاشته می شود و یا اثر انگشت، زمان ورودشان به مدرسه را ثبت می کنند و از این راه به خوبی معلوم می شود که دانش آموز در چه ساعتی ورود و در چه ساعتی از مدرسه خروج کرده است. این مورد سبب می گردد تاحد زیادی از دلواپسی اولیا نسبت به اینکه آیا فرزندشان وارد مدرسه شده یا خیر کم شود.

همچنین به سبب ارتباط آسان تر میان دانش آموز و معلم در مدارس هوشمند، یک دانش آموز به راحتی می تواند سوالات و مشکلات درسی خود را مطرح نماید. 

فواید مدرسه هوشمند

وسایل کمک آموزشی که در هوشمندسازی مدارس کاربرد دارند شامل موارد زیر می شود:  

  • استفاده از بردهای هوشمند به جای تخته سیاه. از طریق نرم افزارهای جدید و تازه، می توان امکانات مختلفی مانند تایپ کردن، ضبط کردن تصویر و دروس و ارسال فایل های گوناگون را فراهم نمود.

برد هوشمند مدارس

  • زنگ هوشمند مدارس که به صورت اتوماتیک می باشد و برای مطلع کردن دانش آموزان از کلاس های درسی بکار برده می شود. 
  • استفاده از رایابه ، لپ تاپ و تبلت های هوشمند که می توان برنامه های مختلف آموزشی را برای افزایش سطح آموزش دانش آموزان نصب کرد و از آن استفاده نمود.
  • ویدئو پروژکتور : این وسیله امکانی را فراهم می کند تا بتوان تصاویر موجود در لپ تاپ را در اندازه بزرگتر بر روی پرده نمایش داد و یا به برد هوشمند انتقال داد و به کمک آن امکان دیدن تصاویر زنده و دیدنی برای دانش آموزان فراهم می گردد.

ویدئو پروژکتور مدرسه هوشمند

  • از سیستم ساختمان هوشمند برای نظارت بر استفاده از انرژی و کنترل نور، دما ، ورود و خروج، نشت آب ، اطفای حریق و …. بکار برده می شود.
  • دستگاه حضور و غیاب که زمان وارد و خارج شدن دانش آموزان و کادر مدرسه را ثبت می نماید و موجب می گردد والدین از زمان ورود و خروج دانش آموزان اطلاع می یابند.
  • ایجاد تنوع و خارج شدن از شیوه های شبیه به هم و قدیمی آموزشی یکی از اهدافی است که در صورتی که به طور منظم و طبق برنامه ریزی هوشمندسازی مدرسه صورت گیرد موجب می گردد کارایی مدرسه افزایش یابد و یادگیری را برای دانش آموزان جذاب تر کند.
  • در مدارس هوشمند، دانش آموز متوجه میگردد که زمان حائز اهمیت می باشد و یاد می گیرد که چگونه به خواسته های خود در کوتاه ترین زمان توسط تکنولوژی و فناوری دست یابد. 

تاثیر مدرسه هوشمند


مقالات مشابه

با تجهیزات هوشمندسازی مدارس آشنا شوید مزایای مدرسه هوشمند چیست خصوصیات مدارس هوشمند مدرسه هوشمند چیست؟ هوشمندسازی مدارس در ایران مزایای مدرسه هوشمند کاربرد نرم افزار های هوشمند در مدارس چرا هوشمندسازی مدارس لازم است؟ نرم افزار تولید و صدور کارنامه مدارس هوشمند راه کار مناسب مدارس برای مصرف کمتر کاغذ در مدرسه با سامانه هوشمند مدارس بهترین نرم افزار هوشمند مدارس کدام است؟ تاثیر هوشمند سازی کلاس درس در یادگیری دانش آموزان تعریف مدرسه هوشمند اپلیکیشن هوشمند سازی مدارس مدیار مقایسه مدارس هوشمند و عادی
لیست مقالات